För första gången någonsin tittade fler på strömmande tv än på kabel

18 augusti 2022

En ny rapport från marknadsmätningsföretaget Nielsen säger att TV-tittarna för första gången såg mer på streamingtjänster som Netflix och Disney+ än de gjorde på kabel-TV, vilket gör streaming till det mest populära sättet att konsumera innehåll. Skiftet har förutspåtts av analytiker och kommentatorer i flera år, men det har först nu kommit till verklighet. Streaming hade tidigare överträffat radiosändningar, men kabeln slog fortfarande det fram till juli. I juli stod streaming för 34,8 procent av publikens tv-tittande. Tvåa blev den nu avtronade kabel-TV:n som kom snävt efter på 34,4 procent. Den relativt avlägsna tredjedelen sändes på 21,6 procent. Streaming ökade med 22,6 procent jämfört med juli 2021, och publiken streamade i genomsnitt 190,9 miljarder minuter per vecka. Nielsen påpekar att detta är betydligt mer än ett tidigare publicerat streamingnummer: 169,9 miljarder minuter i april 2020, en av de mest låsta månaderna av pandemin. Med detta sagt kan förändringen lika mycket tillskrivas bristen på nytt innehåll – särskilt sportprogram – på kabel i juli som till tillväxten av streaming. Streamingtjänster har pumpat ut nytt innehåll lika snabbt som någonsin, medan kabelkanalerna har saktat ner för sommaren. Det finns också mycket mer strömmande innehåll än vad det brukade vara, tack vare nya tjänstlanseringar som Peacock och Paramount+ under de senaste åren. Nielsen noterar att det övergripande TV-tittandet inte har förändrats mycket – bara den relativa storleken på varje del av kakan. Med andra ord, folk tittar inte mer på TV; de tittar på lika mycket tv men på olika sätt. Rapporten beskrev också den relativa prestandan för olika populära streamingplattformar. Den största kategorin var den samlade "annan streaming" med 10,2 procent av streamingkakan, men Netflix var den bästa singeltjänsten med 8 procent. Den följdes av YouTube på 7,3 procent, Hulu på 3,6 procent, Amazon Prime Video på 3 procent, Disney+ på 1,8 procent och HBO Max på en procent. Slutligen är det värt att nämna att Nielsen spårar data från visning på faktiska TV-apparater. Denna data inkluderar inte mobil- eller skrivbordsvisning, vilket sannolikt skulle öka strömningen ytterligare.

Via: Ars Technica